83
ROZDZIAŁ 4. WŁAŚCIWOści FUNKCJONALNE asfaltów
Rys. 4.16. Zasada wykonania testu MSCR (10 cykli pełzania i odprężenia) przy jednej wartości naprężenia ścinającego
W rezultacie przeprowadzonego testu otrzymuje się następujące parametry:
J
nr
(ang.
non-recoverable creep compliance
) w [kPa
-1
] – nieodwracalna podatność na pełzanie (w warunkach
ścinania cyklicznego w DSR) – bezpośredni wskaźnik odporności lepiszcza asfaltowego na koleinowanie,
określany dla dwóch poziomów naprężenia 0.1 kPa oraz 3.2 kPa;
procentowy nawrót R w [%] – wskaźnik sprężystości lepiszcza w danej temperaturze, określony również
dla dwóch poziomów naprężenia 0.1 kPa i 3.2 kPa.
Obydwa uzyskane parametry dostarczają cennych informacji na temat danego lepiszcza asfaltowego, jednak
kluczowy w klasyfikacji jest wynik J
nr
3.2 [kPa
-1
], który określa odporność danego asfaltu na deformacje
trwałe – im mniejsza wartość J
nr
3.2 [kPa
-1
], tym potencjalnie większa odporność na koleinowanie
mieszanki mineralno-asfaltowej z danym lepiszczem
. Procentowy nawrót sprężysty R dostarcza dodatkowych
informacji o zachowaniu lepiszcza w określonej temperaturze i obciążeniu.
Dodatkowo, na podstawie wyników J
nr
i R, można obliczyć dwa dodatkowe parametry – J
nr,diff
oraz R
diff
– będące
odpowiednio wskaźnikami wrażliwości lepiszcza asfaltowego na zwiększenie obciążenia oraz zmian sprężystości
lepiszcza w warunkach zwiększenia obciążenia.
Na podstawie wyników J
nr
w normie AASHTO M 332 wprowadzono dodatkową klasyfikację w systemie
Performance
Grade
, w której przy pomocy symboli literowych określa się maksymalne obciążenie ruchem dla danego lepiszcza
asfaltowego.
Przydatność asfaltu do danej kategorii obciążenia nawierzchni oceniana jest na podstawie
parametru J
nr
3.2 [kPa
-1
] oraz J
nr,diff
. Klasyfikację wymagań do asfaltów przedstawiono w tabeli 4.3.