77
ROZDZIAŁ 4. WŁAŚCIWOści FUNKCJONALNE asfaltów
Rys. 4.7. Porównanie wartości parametru
∆
Tc [badania własne ORLEN Asfalt]. Interpretacja wykresu: mniej = lepiej
Ujemne wartości
∆
Tc większości badanych asfaltów świadczą o tym, że parametr ten jest kontrolowany przez
wartość
m-value
m(60).
4.3.2. Badania właściwości w wysokich temperaturach
4.3.2.1. Klasyczna metoda z DSR (G* i
δ
)
Do badań właściwości wysokotemperaturowych lepiszczy asfaltowych wykorzystano reometr dynamicznego
ścinania – DSR (rys. 4.8). Badania wykonuje się wg normy AASHTO T315 oraz ASTM D7175 [15, 16].
Rys.4.8. Reometr dynamicznego ścinania DSR (fot. ORLEN Asfalt sp. z o.o. dzięki uprzejmości laboratorium UniCRE)