80
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
Rys. 4.11. Prezentacja wyników górnej temperatury krytycznej przy G*/sin
δ
=1 kPa – lewy słupek (asfalty przed RTFOT)
oraz przy G*/sin
δ
=2.2 kPa – prawy słupek (asfalty po RTFOT) [badania własne ORLEN Asfalt].
Interpretacja wykresu: więcej = lepiej
Na rysunku 4.12. przedstawiono krzywe Blacka dla badanych lepiszczy asfaltowych.
Krzywa Blacka służy do oceny zależności zespolonego modułu sztywności lepiszcza |G*| w funkcji kąta przesunięcia
fazowego
δ
. Jak widać na rysunkach, w przypadku bardziej elastycznych lepiszczy, wraz z obniżaniem wartości
zespolonego modułu sztywności |G*|, bardziej zaznacza się część sprężysta pracy lepiszcza w postaci zmniejszania
kąta przesunięcia fazowego.
Rys.4.12. Krzywe Blacka dla badanych asfaltów. Próbki po starzeniu metodą RTFOT [badania własne ORLEN Asfalt]
Na rysunkach 4.13.-4.14. przedstawiono z kolei krzywe wiodące (ang.
master curves
) zespolonego modułu sztywności
|G*| i kąta przesunięcia fazowego
δ
w funkcji częstotliwości, dla wszystkich badanych lepiszczy asfaltowych.