79
ROZDZIAŁ 4. WŁAŚCIWOści FUNKCJONALNE asfaltów
Pełną charakterystykę danego asfaltu uzyskuje się znając jednocześnie |G*| oraz
δ
, bowiem przy tej samej wartości
zespolonego modułu sztywności |G*| lepiszcza mogą wykazywać różny udział części sprężystej i lepkiej. Obie
wielkości są silnie zależne od temperatury i czasu obciążenia próbki – czyli prędkości ścinania.
Zgodnie z AASHTO M 320 wymagane jest, aby w określonej najwyższej temperaturze pracy asfaltu w nawierzchni
(tzn. w „górnym PG”) asfalt posiadał określone parametry zbadane w DSR:
G*/sin
δ
≥
1.00 kPa dla asfaltu przed starzeniem metodą RTFOT,
G*/sin
δ
≥
2.20 kPa dla asfaltu po starzeniu metodą RTFOT.
W tabeli 4.2. przedstawiono wyniki badań górnej temperatury krytycznej (
UCT – Upper Critical Temperature
).
W nowszej wersji specyfikacji, wg AASHTO M 332, zlikwidowano wymaganie G*/sin
δ
≥
2.20 kPa po RTFOT,
zastępując je wymaganiami do MSCR
(Multiple Stress Creep Recovery Test)
.
Tabela 4.2. Wyniki badań właściwości wysokotemperaturowych badanych asfaltów: Górna temperatura krytyczna – UCT,
oznaczona przy G*/sin
δ
=1 kPa oraz G*/sin
δ
=2.2 kPa [
badania własne ORLEN Asfalt
]
Rodzaj asfaltu
Górna temperatura krytyczna [°C] – UCT
G*/sin
δ
=1 kPa
asfalt przed starzeniem RTFOT
G*/sin
δ
=2.2 kPa
asfalt po starzeniu RTFOT
Interpretacja
więcej = lepiej
20/30
80,2
81,4
35/50
70,9
71,3
50/70
68,2
68,5
70/100
62,6
62,3
ORBITON 25/55-60
79,4
77,5
ORBITON 45/80-55
73,2
70,0
ORBITON 45/80-65
83,9
73,3
ORBITON 65/105-60
80,1
71,4
ORBITON 25/55-80 HiMA
100,5
90,9
ORBITON 45/80-80 HiMA
98,9
88,9
ORBITON 65/105-80 HiMA
93,5
79,0
Na rys. 4.11. przedstawiono w sposób graficzny, otrzymane wyniki górnej temperatury krytycznej – UCT, oznaczonej
przy G*/sin
δ
=1 kPa (lewy słupek) oraz G*/sin
δ
=2.2 kPa (prawy słupek). Asfalty pogrupowano według zakresów
penetracji odpowiadających grupom lepiszczy do konkretnych zastosowań drogowych.