82
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
4.3.2.2. Test MSCR
Klasyfikacja lepiszczy asfaltowych oparta na wynikach górnej temperatury krytycznej UCT (G*/sin
δ
=1 kPa oraz
G*/sin
δ
=2.2 kPa po RTFOT), mająca wskazywać na odporność danego asfaltu na deformacje trwałe okazała się
nieadekwatna w przypadku asfaltów modyfikowanych polimerami [20]. W wyniku szeregu badań prowadzonych
w USA, system klasyfikacji wysokotemperaturowej lepiszczy asfaltowych uzupełniono o badanie MSCR –
Multiple
Stress Creep Recovery Test
, co znalazło swój finał w normie AASHTO M 332 [22].
Wyniki badań porównawczych między MSCR a odpornością na koleinowanie, wykonane przez ORLEN Asfalt
znajdują się w rozdziale 6.
Istotą wykonania badania MSCR jest pomiar właściwości lepiszcza asfaltowego w najwyższej oczekiwanej temperaturze
pracy nawierzchni. Badanie przeprowadza się zgodnie z normami: AASHTO T 350 [23] (poprzednio AASHTO TP
70 [18]) lub ASTM D7405 [19], w reometrze dynamicznego ścinania DSR.
Wyniki badania określają wpływ
danego asfaltu na odporność mieszanki mineralno-asfaltowej na koleinowanie oraz, w przypadku
PMB, oceniają poziom sprężystości materiału
.
Badanie przeprowadza się przy dwóch wartościach przykładanego naprężenia: 0.1 kPa oraz 3.2 kPa. Próbka
asfaltu zostaje poddana stałemu naprężeniu przez 1 sekundę, po czym odpręża się ją przez kolejne 9 sekund,
rys. 4.15. Podczas jednego badania wykonuje się 10 cykli pełzania i odprężania przy niższej wartości naprężenia,
a następnie procedurę powtarza się dla wyższej wartości naprężenia, rys. 4.16. Łącznie wykonuje się więc 20 cykli.
Rys. 4.15. Schemat jednego cyklu pełzania (1 s) i odprężenia (9 s)
14
12
10
8
6
4
2
10
8
6
4
2
0
0