PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 76

76
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
W celu łatwiejszej analizy, na rysunku 4.6. przedstawiono w sposób graficzny otrzymane wyniki dolnej temperatury
krytycznej – LCT przy S(60) = 300 MPa (lewy słupek) oraz przy m(60) = 0,300 (prawy słupek). Asfalty pogrupowano
według zakresów penetracji odpowiadających grupom lepiszczy do konkretnych zastosowań drogowych.
Rys. 4.6. Prezentacja wyników dolnej temperatury krytycznej – LCT, przy S(60) = 300 MPa (lewy słupek)
oraz przy m(60) = 0,300 (prawy słupek). Asfalty po starzeniu RTFOT + PAV [badania własne ORLEN Asfalt].
Interpretacja wykresu: mniej = lepiej
Na rys. 4.7. przedstawiono dodatkowo, wartość parametru
Tc. Parametr
Tc, definiowany jest jako różnica
pomiędzy dolną temperaturą krytyczną, oznaczoną przy sztywności S(60) = 300 MPa, oraz dolną temperaturą
krytyczną, w której wartość parametru
m-value
jest równa m(60) = 0,300. Oblicza się go zgodnie ze wzorem [21]:
∆T
c
=T
c (S=300MPa)
– T
c (m=0,300)
Parametr
Tc, służy do przewidywania podatności lepiszczy asfaltowych na pękanie niskotemperaturowe.
Oszacowano, że wartość parametru
Tc nie powinna być mniejsza niż -5°C, ponieważ poniżej tej wartości
lepiszcze asfaltowe może charakteryzować się zwiększoną podatnością na pękanie i starzenie
[6, 8].
1...,66,67,68,69,70,71,72,73,74,75 77,78,79,80,81,82,83,84,85,86,...168
Powered by FlippingBook