72
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
4.2. Program badań
W programie badawczym przeprowadzonym przez Dział Badań i Rozwoju ORLEN Asfalt, do badań właściwości
funkcjonalnych wykorzystano następujące rodzaje asfaltów:
Asfalty drogowe: 20/30, 35/50, 50/70, 70/100,
Asfalty modyfikowane polimerami: ORBITON 25/55-60, ORBITON 45/80-55, ORBITON 45/80-65, ORBITON
65/105-60,
Asfalty wysokomodyfikowane polimerami: ORBITON 25/55-80 HiMA, ORBITON 45/80-80 HiMA, ORBITON
65/105-80 HiMA.
4.3. Otrzymane wyniki badań
4.3.1. Badania właściwości w niskich temperaturach
W systemie
Superpave
do badań zachowania asfaltu w niskiej temperaturze wykorzystuje się reometr zginanej
belki BBR (
Bending Beam Rheometer
) – rys. 4.1. Badanie wykonuje się wg normy PN-EN 14771 lub AASHTO PP 42
[13, 14].
Rys.4.1. Reometr zginanej belki BBR (fot. ORLEN Asfalt sp. z o.o. dzięki uprzejmości laboratorium UniCRE)
Za pomocą reometru BBR mierzy się pełzanie lepiszcza asfaltowego pod stałym obciążeniem w różnych
wartościach temperatury i na tej podstawie uzyskuje się krzywą podatności na pełzanie tego lepiszcza w funkcji
czasu. Wykonanie badania w kilku wartościach temperatury pozwala określić wrażliwość temperaturową danego
lepiszcza asfaltowego w zakresie podatności na pełzanie.
Analizując wyniki badań w BBR oceniamy stopień usztywnienia asfaltu w niskiej temperaturze (parametr sztywności
S
)
– zbyt duża sztywność lepiszcza jest niekorzystna, ponieważ wpływa na powstawanie spękań. Oceniamy także
zdolność asfaltu do relaksacji naprężeń (parametr
m
). Oba parametry (S i m) powinno rozpatrywać się łącznie
– nie można ich traktować osobno, bowiem każdy z nich opisuje inne zachowanie lepiszcza asfaltowego i każdy
jest istotny do oceny właściwości niskotemperaturowych.