62
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
3.2.5.2. Wzrost i spadek temperatury mięknienia po starzeniu
Temperatura mięknienia asfaltów po starzeniu technologicznym zwykle rośnie. Otrzymaną próbkę asfaltu po teście
RTFOT poddaje się badaniu temperatury mięknienia zgodnie z normą PN-EN 1427. Następnie obliczany jest wynik
wzrostu temperatury mięknienia po starzeniu w [°C] jako różnica wyniku temperatury mięknienia uzyskana odpowiednio
dla próbki asfaltu po starzeniu metodą RTFOT oraz próbki asfaltu niestarzonego. Wymagania ograniczające wzrost
temperatury mięknienia po starzeniu dotyczą każdego typu asfaltu stosowanego w technologiach na gorąco:
drogowego, modyfikowanego polimerami oraz wysokomodyfikowanego polimerami typu HiMA. Zdarza się jednak,
że temperatura mięknienia po starzeniu RTFOT spada. Z taką sytuacją można mieć do czynienia w przypadku
niektórych asfaltów modyfikowanych i wysokomodyfikowanych polimerami. Opcjonalne wymaganie określenia
spadku temperatury mięknienia po starzeniu RTFOT, zawiera załącznik krajowy NA do normy PN-EN 14023:2011.
W tabeli 3.6. przedstawiono dane statystyczne dotyczące zmiany temperatury mięknienia (wzrost i spadek) pod
wpływem starzenia metodą RTFOT dla badanych lepiszczy asfaltowych.
Tabela 3.6. Parametry statystyczne wyników oznaczeń odporności na starzenie – zmiana temperatury mięknienia PiK [°C],
dla asfaltów produkowanych w 2017 r.
Rodzaj lepiszcza
Wymaganie*
[
°C
]
Wartość
średnia
Odchylenie
standardowe
Przedział
typowy Mediana Kwartyl
pierwszy
Kwartyl
trzeci
Wartość
min – max
¯
x
σ
x
typ
Me, Q
2
Q
1
Q
3
x
min
– x
max
20/30
≤
8
6,8
1,0
5,8 ÷ 7,8
7,4
5,6
7,4 5,4 ÷ 8,0
35/50
≤
8
6,6
1,0
5,6 ÷ 7,6
6,4
6,2
7,4 4,8 ÷ 8,0
50/70
≤
9
5,2
1,0
4,2 ÷ 6,2
5,4
4,4
5,9 3,6 ÷ 7,8
70/100
≤
9
3,8
1,6
2,2 ÷ 5,4
3,4
2,3
5,2 1,4 ÷ 6,4
100/150
≤
10
5,5
0,9
4,6 ÷ 6,4
5,6
5,2
6,2 3,8 ÷ 6,6
160/220
≤
11
4,2
1,3
2,9 ÷ 5,5
4,4
2,8
5,6 2,4 ÷ 6,2
ORBITON 25/55-60
≤
8 lub TBR**
4,8
1,8
3,0 ÷ 6,6
4,6
3,4
6,4 1,4 ÷ 7,8
ORBITON 45/80-55
≤
8 lub TBR**
3,9
1,9
2,0 ÷ 5,8
3,9
2,1
5,7 1,6 ÷ 6,4
ORBITON 45/80-65
≤
8 lub TBR**
0,7
2,0
-1,3 ÷ 2,7
1,0
-1,9
2,4 -2,0 ÷ 3,6
ORBITON 25/55-80 HiMA
≤
8 lub TBR**
2,5
1,0
1,5 ÷ 3,5
2,8
1,8
3,0 1,0 ÷ 4,0
ORBITON 45/80-80 HiMA
≤
8 lub TBR**
2,9
2,1
0,8 ÷ 5,0
3,5
0,8
4,8 0,0 ÷ 5,0
ORBITON 65/105-80
HiMA***
≤
8 lub TBR**
1,3
2,2
-0,9 ÷ 3,5
2,0
1,5
2,3 -3,8 ÷ 3,0
* dotyczy
wzrostu PiK
dla asfaltów drogowych wg PN-EN 12591; dla PMB i PMB HiMA wg PN-EN 14023
** TBR – To Be Reported (do zadeklarowania) dotyczy
spadku PIK
dla PMB i PMB HiMA wg PN-EN 14023
*** wyniki badań odnoszą się do okresu: 2015-2017 (odpowiednio duża liczba partii produkcyjnych)