PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 52

52
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
Rys. 3.21. Histogram oraz wykres pudełkowy przedstawiający wyniki oznaczeń temperatury łamliwości asfaltu
ORBITON 45/80-80 HiMA
produkowanego w 2017 r. (zakres normowy:
-18 [°C ])
3.2.4. Lepkość
Lepkość jest jednym z ważniejszych parametrów technologicznych i użytkowych lepiszczy asfaltowych. Istnieje
szereg jej definicji i metod badania. W odniesieniu do asfaltów pojęcie lepkości można zdefiniować jako tarcie
wewnętrzne występujące pomiędzy cząsteczkami przy przesuwaniu się jednej warstwy asfaltu względem drugiej [11].
Asfalty traktowane są jako ciecze o skomplikowanych cechach reologicznych. Ich lepkość może się zmieniać
w zależności od: temperatury, szybkości ścinania, czasu trwania badania, rodzaju metody czy układu pomiarowego
wykorzystanego w metodzie. Innymi słowy oznacza to, że
porównywalność wyników lepkości uzyskiwanych
różnymi metodami może być zachowana jedynie pod warunkiem spełnienia ściśle określonych
warunków pomiarowych (odpowiednio dobrane temperatury, układy pomiarowe, szybkość ścinania,
czas badania, itd.)
. W innych przypadkach porównywanie i zamienne stosowane wyników lepkości jest
nieprawidłowe i może prowadzić do uzyskiwania błędnych wniosków.
Im wyższa temperatura asfaltu, tym mniejsza jest jego lepkość [11]. Zależność ta może zostać wykorzystana do
ustalenia charakterystyki lepkość-temperatura oraz wyznaczenia temperatury pompowania asfaltu, otaczania nim
kruszywa oraz zagęszczania nawierzchni. W przypadku asfaltów wysokomodyfikowanych typu HiMA, zważywszy
1...,42,43,44,45,46,47,48,49,50,51 53,54,55,56,57,58,59,60,61,62,...168
Powered by FlippingBook