71
ROZDZIAŁ 4. WŁAŚCIWOści FUNKCJONALNE asfaltów
W 2017 roku, Dział Badań i Rozwoju ORLEN Asfalt przeprowadził badania właściwości funkcjonalnych asfaltów
z wykorzystaniem metod badawczych opracowanych między innymi w ramach amerykańskiej metodyki
Superpave
.
Badaniami objęto wybrane rodzaje asfaltów drogowych, modyfikowanych oraz wysokomodyfikowanych polimerami
produkowanych przez Grupę ORLEN.
Badania wykonano w laboratorium badawczym UniCRE w Czechach.
4.1. Wprowadzenie
Właściwości asfaltu jako materiału lepkosprężystego, zależą głównie od temperatury oraz czasu obciążenia
i zmieniają się od właściwości umownie sprężystych – w niskiej temperaturze i/lub przy krótkim czasie obciążenia,
do właściwości lepkich – w wysokiej temperaturze i/lub przy długim czasie obciążenia.
Badania w ramach Strategicznego Drogowego Programu Badawczego (SHRP) wykazały, że lepiszcze asfaltowe
wpływa na zachowanie nawierzchni w kontekście powstawania poszczególnych rodzajów zniszczeń w następujący
sposób [1]:
powstawanie deformacji trwałych (kolein) – ok. 40%,
trwałość zmęczeniowa nawierzchni – ok. 60%,
spękania niskotemperaturowe – ok. 90%.
Dzięki opracowanej w latach 90. XX w. w ramach programu SHRP metodyce badań asfaltów –
Superpave (SUperior
PERforming Asphalt PAVEments
) jesteśmy w stanie przeprowadzić rozszerzoną ocenę lepiszczy asfaltowych
uwzględniającą wymagania wynikające z rzeczywistych warunków pracy danej nawierzchni drogowej [1, 2] –
ocenę właściwości funkcjonalnych. W późniejszym okresie system badań asfaltów
Superpave
ewoluował, dzięki
czemu uwzględniono w znaczącym stopniu stosowanie asfaltów modyfikowanych różnymi dodatkami, a także
zweryfikowano przydatność niektórych metod badawczych.
W niniejszym rozdziale prezentujemy wyniki badań właściwości nisko-, średnio- oraz wysokotemperaturowych
lepiszczy asfaltowych, przeprowadzone zgodnie z metodyką
Superpave
.
Jednocześnie zaznaczamy, że publikowane wyniki badań należy analizować z zastrzeżeniem, że są to wyniki losowo
wybranych próbek asfaltów i nie stanowią one wartości typowych, osiąganych w ciągu całego (i każdego) sezonu
produkcyjnego. W sposób oczywisty, nie są to wartości gwarantowane przez ORLEN Asfalt sp. z o.o. Nie należy
także traktować tych wyników jako wartości średnich wg zasad statystyki.
ROZDZIAŁ 4
Właściwości funkcjonalne asfaltów