PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 73

73
ROZDZIAŁ 4. WŁAŚCIWOści FUNKCJONALNE asfaltów
W systemie
Superpave
przyjęto, że:
wartość sztywności pełzania S(t) nie powinna być większa niż 300 MPa, co powinno zapewnić odpowiednią
odporność lepiszcza na powstawanie spękań niskotemperaturowych (zabezpieczenie przed przesztywnieniem
i kruchością),
wartość parametru
m-value
– gradientu zmiany sztywności w funkcji czasu obciążenia, powinna być z kolei
większa niż 0,300, ponieważ w asfaltach z wysokim parametrem
m
bardziej efektywnie następuje relaksacja
naprężeń powstających w lepiszczu podczas spadku temperatury.
Można powiedzieć, że w kontekście pożądanych właściwości niskotemperaturowych asfaltów,
korzystna jest niższa wartość S i wyższa wartość parametru
m
– wówczas dane lepiszcze asfaltowe
charakteryzuje się mniejszą sztywnością oraz bardziej efektywną relaksacją naprężeń, co prowadzi
do ograniczenia powstawania spękań niskotemperaturowych.
Badanie w aparacie BBR wykonuje się w przedziale temperatury od 0°C do -30°C. Próbki przed badaniem poddaje
się starzeniu metodami RTFOT oraz PAV.
W wyniku przeprowadzonego pomiaru, otrzymuje się następujące parametry:
Zmianę sztywności S lepiszcza asfaltowego, w zależności od temperatury,
Zmianę parametru
m–value
, w zależności od temperatury,
Dolną temperaturę krytyczną (LCT –
Low Critical Temperature
), przy sztywności S=300 MPa – Ts (wartość
odczytana po 60s obciążenia),
Dolną temperaturę krytyczną (LCT –
Low Critical Temperature
), przy m=0,300 – Tm (wartość odczytana
po 60s obciążenia),
Sztywność asfaltu w temperaturze T = -16°C (ten parametr nie jest związany z
Superpave
, ale z zaleceniami
Norm Europejskich o dostarczaniu danych porównawczych przez producentów lepiszczy asfaltowych).
Wyniki przeprowadzonego badania, można przedstawić graficznie w następujący sposób, rys. 4.2.:
Rys. 4.2. Graficzna interpretacja wyników badania w BBR
1...,63,64,65,66,67,68,69,70,71,72 74,75,76,77,78,79,80,81,82,83,...168
Powered by FlippingBook