PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 81

81
ROZDZIAŁ 4. WŁAŚCIWOści FUNKCJONALNE asfaltów
Pomiary wykonano w zakresie częstotliwości 0,1÷10 Hz dla temperatury -10, 0, 10, 25, 40, 60, 70°C, a następnie
wykorzystując metodę superpozycji temperatury i częstotliwości otrzymano krzywe wiodące dla temperatury 25°C.
Podstawowym założeniem wykorzystywanym podczas tworzenia krzywych wiodących jest zasada superpozycji
czasowo-temperaturowej. Zakłada ona, że w przypadku każdego materiału liniowo lepkosprężystego istnieje
krzywa, która pozwala opisać jego parametry w każdym, dowolnie wybranym czasie obciążenia lub temperaturze.
Krzywe wiodące pozwalają więc na określanie właściwości asfaltu w bardzo szerokim zakresie temperatury i czasu
obciążenia z racji tego, że można je ekstrapolować poza obszar, w którym wykonywano badania. Dokładność
krzywej wiodącej zależy od jakości wyników źródłowych z DSR, ich interpretacji oraz metodyki tworzenia krzywej
wiodącej. W warunkach badania DSR umożliwia to poznanie pełnej charakterystyki danego lepiszcza asfaltowego.
Rys. 4.13. Krzywa wiodąca zespolonego modułu sztywności /G*/ w funkcji częstotliwości dla badanych asfaltów. Próbki
po starzeniu metodą RTFOT. Przemiatanie w zakresie częstotliwości od 0,1 do 10 Hz, temperatura referencyjna T=25°C
[badania własne ORLEN Asfalt]
Rys. 4.14. Krzywa wiodąca kąta przesunięcia fazowego
δ
w funkcji częstotliwości dla badanych asfaltów. Próbki po starzeniu metodą
RTFOT. Przemiatanie w zakresie częstotliwości od 0,1 do 10 Hz, temperatura referencyjna T=25°C [badania własne ORLEN Asfalt]
1...,71,72,73,74,75,76,77,78,79,80 82,83,84,85,86,87,88,89,90,91,...168
Powered by FlippingBook