PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 90

90
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
Rys. 4.20. Prezentacja wyników parametru Glover-Rowe. Asfalty po starzeniu RTFOT [badania własne ORLEN Asfalt].
Interpretacja wykresu: mniej = lepiej
Z porównania przedstawionego w tabeli 4.7. oraz na rys. 4.20. jednoznacznie wynika, że według kryterium
G-R
 180 kPa, asfaltem najbardziej narażonym na spękania jest asfalt drogowy 20/30.
Parametr
R-value
Parametr
R-value
jest wyznacznikiem zdolności lepiszczy asfaltowych do relaksacji naprężeń. Za pomocą parametru
R-value
można wyznaczyć sztywność asfaltów. Jest on również określany jest jako indeks reologiczny [10].
Określono, że im większa wartość parametru R, tym lepiszcze asfaltowe charakteryzuje się większą
sztywnością i podatnością na spękania
[7, 10].
Parametr
R-value
wyznacza się w następujący sposób [10]:
tak jak w przypadku oznaczania
G-R
, należy najpierw sporządzić izotermy w trzech wartościach temperatury:
5, 15 i 25°C, w zakresie częstotliwości od 0,1 do 10 Hz, a następnie utworzyć tzw. zredukowaną krzywą
wiodącą w temperaturze referencyjnej = 15°C,
wyszukać częstotliwość rozgraniczającą (
ω
0
), która jest zdefiniowana jako częstotliwość, przy której część
sprężysta – G’ oraz część lepka – G’’ modułu zespolonego G* są sobie równe (kąt przesunięcia fazowego
δ
wynosi wówczas 45°),
wyznaczyć ze zredukowanej krzywej wzorcowej wartość modułu zespolonego G*, przy określonej często-
tliwości rozgraniczającej G*(
ω
0
),
obliczyć wartość parametru
R-value
, zgodnie z równaniem:
R = log(10
9
) – log
(
G* (ω
0
)
)
= 9 – log
(
G* (ω
0
)
)
W tabeli 4.8. oraz na rys. 4.21. przedstawiono wyniki parametru
R-value
dla badanych asfaltów.
1...,80,81,82,83,84,85,86,87,88,89 91,92,93,94,95,96,97,98,99,100,...168
Powered by FlippingBook