PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 84

84
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
Tabela 4.3. Klasyfikacja lepiszczy asfaltowych oraz wymagania w odniesieniu do obciążenia ruchem i jego charakterystyki
wg AASHTO M 332 [22] oraz AASHTO T 350 [23]
Oznaczenie ruchu
(kod literowy)
Obciążenie
(liczba standardowych osi
ekwiwalentnych
i warunki ruchu)
Wymaganie dla lepiszcza w górnej temperaturze PG
Wymaganie
dla J
nr
3.2
Wymaganie dodatkowe dla J
nr,diff
(ang.
Stress sensitivity parameter*
)
S – standardowy
(ang.
Standard
)
< 10 milionów osi
i ruch standardowy (>70 km/h)
4,5
75%
H – ciężki
(ang.
Heavy
)
10-30 milionów osi
lub ruch powolny (20-70 km/h)
2,0
V – bardzo ciężki
(ang.
Very Heavy
)
>30 milionów osi
lub postój pojazdów (<20 km/h)
1,0
E – ekstremalnie ciężki
(ang.
Extreme
)
>30 milionów osi
i postój pojazdów (<20 km/h)
0,5
*) wskaźnik wrażliwości asfaltu na zmiany naprężenia
Planując badania lepiszczy metodą MSCR założono, że maksymalna temperatura nawierzchni w Polsce nie
przekracza z reguły wartości 55-60°C, dlatego też pomiary wykonano w następujących warunkach:
asfalty drogowe: 58°C i 64°C,
asfalty modyfikowane ORBITON oraz wysokomodyfikowane ORBITON HiMA: 64°C i 70°C.
Wszystkie próbki asfaltów przed badaniem MSCR zostały poddane starzeniu metodą RTFOT. W tabeli 4.4.
przedstawiono wyniki badań MSCR otrzymane w temperaturach: 58, 64 oraz 70°C. Wyniki dla J
nr,diff
zostały
obliczone na podstawie wartości J
nr
przed zaokrągleniem do 0,1. Dla asfaltów wysokomodyfikowanych ORBITON
HiMA uzyskane wyniki J
nr
w 64°C i 70°C są tak małe, że nie mieszczą się w precyzji metody MSCR, w związku
z tym nie obliczano dla nich wartości J
nr,diff
.
1...,74,75,76,77,78,79,80,81,82,83 85,86,87,88,89,90,91,92,93,94,...168
Powered by FlippingBook