78
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
W badaniu DSR określa się następujące parametry:
zespolony moduł sztywności G* i kąt przesunięcia fazowego
δ
asfaltu przed starzeniem metodą RTFOT,
zespolony moduł sztywności G* i kąt przesunięcia fazowego
δ
asfaltu po starzeniu metodą RTFOT.
Zespolony moduł sztywności G* jest miarą całkowitej odporności lepiszcza na odkształcenia
. Składa się
on z części sprężystej i z części lepkiej (rys. 4.9.). Pożądane jest, aby część sprężysta lepiszcza – G’, była składową
dominującą zespolonego modułu sztywności G*.
Rys. 4.9. Graficzna interpretacja zespolonego modułu sztywności /G*/
Kąt przesunięcia fazowego
δ
, określa z kolei opóźnienie powstałego odkształcenia w stosunku
do przyłożonego naprężenia
(rys. 4.10). Dla materiału doskonale sprężystego kąt przesunięcia fazowego
δ
byłby równy
δ
=0°, dla materiału doskonale lepkiego –
δ
=90°. W przypadku lepiszczy asfaltowych oznacza to,
że im mniejszy kąt przesunięcia fazowego, tym lepiej.
Rys. 4.10. Graficzna interpretacja kąta przesunięcia fazowego
δ