89
ROZDZIAŁ 4. WŁAŚCIWOści FUNKCJONALNE asfaltów
4.3.3.2. Parametr
Glover-Rowe
oraz
R-value
Parametry
Glover-Rowe
(G-R) oraz
R-value
opracowano stosunkowo niedawno w celu przeprowadzenia oceny
trwałości oraz podatności na spękania nawierzchni z danym lepiszczem asfaltowym [9, 10, 21, 24]. Obydwa
parametry nie dotyczą spękań związanych z obciążeniem ruchem pojazdów (
non-load related cracking
).
Podane parametry zostały wyznaczone jako wartości eksperymentalne, wykonane po raz pierwszy w Polsce,
wspólnie z prof. A. Zofka.
Badania obu parametrów wykonuje się w reometrze dynamicznego ścinania DSR. W badaniach ORLEN Asfalt
próbki poddano wcześniej starzeniu metodą RTFOT.
Parametr
Glover-Rowe
Aby wyznaczyć parametr
Glover-Rowe
(G-R) należy kolejno [7, 8, 9]:
sporządzić izotermy w trzech wartościach temperatury: 5, 15 i 25°C, w zakresie częstotliwości od 0,1 do 10 Hz,
utworzyć tzw. zredukowaną krzywą wiodącą, w temperaturze referencyjnej, którą ustalono na 15°C,
oznaczyć poprzez ekstrapolację moduł zespolony G* oraz kąt przesunięcia fazowego
δ
, dla częstotliwości
0,005 rad/s,
obliczyć parametr
Glover-Rowe
zgodnie ze wzorem:
Określono, że im wyższa wartość parametru
Glover-Rowe
, tym mniejsza jest odporność danego
lepiszcza asfaltowego na spękania. Strefa powstawania spękań rozpoczyna się dopiero, gdy parametr
G-R
≥
180 kPa [7, 8].
A zatem zalecane jest, aby parametr G-R był mniejszy od 180 kPa.
W tabeli 4.7. oraz na rys. 4.20. przedstawiono wyniki parametru
G-R
dla badanych asfaltów.
Tabela 4.7. Wyniki badań parametru
Glover-Rowe
dla badanych lepiszczy asfaltowych [
badania własne ORLEN Asfalt
]
Rodzaj asfaltu
Parametr
Glover-Rowe
[kPa]
Asfalt po starzeniu RTFOT
Interpretacja
mniej = lepiej
20/30
203,7
35/50
30,6
50/70
22,0
70/100
3,4
ORBITON 25/55-60
31,4
ORBITON 45/80-55
8,2
ORBITON 45/80-65
13,2
ORBITON 65/105-60
6,8
ORBITON 25/55-80 HiMA
37,5
ORBITON 45/80-80 HiMA
23,9
ORBITON 65/105-80 HiMA
6,6