PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 92

92
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
Podsumowanie wyników
G-R
i
R-value
Pomimo, że przedstawione parametry charakteryzują lepiszcza asfaltowe w nieco odmienny sposób (rys. 4.20. i 4.21.),
to w zakresie oceny podatności na spękania parametry
G-R
oraz
R-value
należy rozpatrywać łącznie.
Otrzymane wyniki badań wskazują jednak, że niezbędne jest przeprowadzenie dodatkowych analiz porównawczych oraz
wiarygodnych badań terenowych, w celu ustalenia realnej zależności obu parametrów od rzeczywistej podatności na
spękania danego asfaltu. Jeden wniosek jest bez wątpienia zgodny z dotychczasowymi doświadczeniami krajowymi –
asfalt drogowy 20/30 charakteryzuje się największym potencjałem spękań ze wszystkich stosowanych w drogownictwie.
4.3.4. Klasyfikacja lepiszczy asfaltowych wg systemu Performance Grade
W tabeli 4.9. przedstawiono klasy badanych lepiszczy asfaltowych wg systemu
Performance Grade
na podstawie
normy AASHTO M 320 (bez MSCR), natomiast w tabeli 4.10. klasy wg AASHTO M 332 (z MSCR).
Tabela 4.9. Klasyfikacja badanych asfaltów wg
Performance Grade
system
AASHTO M 320
[
badania własne ORLEN Asfalt]
Rodzaj asfaltu
Rzeczywiste
PG grade
(real PG)
PG grade
20/30
80-18
76-16
35/50
70-23
70-22
50/70
68-24
64-22
70/100
62-27
58-22
ORBITON 25/55-60
77-25
76-22
ORBITON 45/80-55
70-28
70-28
ORBITON 45/80-65
73-27
70-22
ORBITON 65/105-60
71-30
70-28
ORBITON 25/55-80 HiMA
90-28
88-28
ORBITON 45/80-80 HiMA
88-31
88-28
ORBITON 65/105-80 HiMA
79-32
76-28
Na rys. 4.22. znajduje się graficzne przedstawienie zakresów funkcjonalnych PG badanych lepiszczy asfaltowych.
Rys. 4.22. Graficzna prezentacja klasyfikacji lepiszczy asfaltowych – rzeczywiste PG grade wg AASHTO M 320
[badania własne ORLEN Asfalt]
1...,82,83,84,85,86,87,88,89,90,91 93,94,95,96,97,98,99,100,101,102,...168
Powered by FlippingBook