101
ROZDZIAŁ 5. TEchnologia stosowania asfaltów
Długotrwałe przetrzymywanie partii asfaltu w temperaturze zbliżonej do maksymalnej temperatury magazynowania,
może spowodować po pewnym czasie powstawanie na dnie zbiornika osadów, złożonych z wytrąconych najcięższych
frakcji asfaltu (tzw. koks). Im twardszy asfalt, tym prawdopodobieństwo tworzenia się koksu jest większe, dlatego
podczas magazynowania asfaltów drogowych rodzaju 20/30 i 35/50 należy monitorować okresowo stan czystości
zbiornika. Długotrwały brak oczyszczania zbiornika może spowodować po pewnym czasie przedostawanie się
osadów do rur, zatykanie filtrów i blokowanie pomp.
Przechowywaniu asfaltów w zbiornikach magazynowych może towarzyszyć zjawisko starzenia powodowanego
powolnym utlenianiem asfaltu oraz odparowaniem jego lżejszych składników. Proces starzenia asfaltu w zbiorniku
jest procesem powolnym, ponieważ powierzchnia kontaktu asfaltu z powietrzem jest niewielka. Niemniej jednak,
przechowywanie niewielkich ilości asfaltu w zbiorniku w warunkach bardzo wysokiej temperatury może powodować
przegrzewanie warstwy asfaltu na ścianach zbiornika lub na wężownicach grzewczych. Powoduje to dodatkowe
osadzanie koksu na dnie zbiornika oraz pogarsza właściwości lepiszcza.
Przykładowe czynniki wpływające na starzenie lepiszczy asfaltowych w zbiornikach magazynowych oraz sposoby
ich ograniczania, przestawiono w tabeli 5.2.
Tabela 5.2. Starzenie asfaltu w zbiornikach magazynowych
Przyczyny starzenia
asfaltu w zbiorniku
Czynniki ograniczające starzenie
Długotrwałe magazynowanie
asfaltu w wysokiej
temperaturze
Należy unikać przechowywania asfaltu w podwyższonej temperaturze przez dłuższy
okres czasu. W okresach przerw między produkcją mieszanki mineralno-asfaltowej,
zaleca się obniżyć temperaturę asfaltu w zbiorniku do poziomu umożliwiającego
późniejsze rozgrzanie.
Cyrkulacja asfaltu
Cyrkulacja asfaltu jest powszechnie stosowana, wykorzystuje się ją do ujednorodniania
asfaltu w zbiorniku. Jeśli asfalt magazynowany jest przez dłuższy okres, najlepiej jest
ograniczyć cyrkulację lub włączać ją okresowo. Cyrkulacja jest szczególnie przydatna
podczas przechowywania asfaltów modyfikowanych, jeśli zbiornik nie został wyposażony
w mieszadło. Jej zastosowanie umożliwia osiągnięcie lepszej jednorodności lepiszcza
po dłuższym czasie magazynowania.
Wejście rurociągu powrotnego asfaltu cyrkulacyjnego do zbiornika powinno być poniżej
górnej powierzchni cieczy, jaką tworzy lepiszcze w zbiorniku.
Budowa zbiornika
Najkorzystniej jest, gdy stosunek powierzchni asfaltu do jego objętości w zbiorniku jest
mały. Dlatego też zbiorniki magazynowe asfaltu powinny być pionowe, gdzie stosunek
wysokości do średnicy zbiornika jest duży.
Szczegółowe informacje o magazynowaniu poszczególnych typów lepiszczy asfaltowych podano w kolejnych
punktach rozdziału.