PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 96

96
część II – ASFALTY W MIESZANKACH mineralno-asfaltowych
ROZDZIAŁ 5
Technologia stosowania asfaltów
Poprawne stosowanie lepiszczy asfaltowych wymaga przede wszystkim wiedzy na temat optymalnej temperatury
podczas całego procesu technologicznego, począwszy od dostawy asfaltu z rafinerii aż do wbudowania
go w nawierzchnię drogową.
W następnych punktach niniejszego rozdziału, przedstawiono szereg ważnych informacji związanych między innymi
z temperaturą technologiczną stosowania asfaltów, prawidłowym postępowaniem z próbkami, czy sposobem
magazynowania lepiszczy w zbiornikach.
Wszystkie przedstawione wskazówki dotyczą asfaltów wyprodukowanych przez Grupę ORLEN i dostarczanych
przez ORLEN Asfalt.
5.1. Wskazówki laboratoryjne
5.1.1. Ustalanie temperaturY technologicznEJ
Asfalty różnią się zakresem lepkości w temperaturze 60-165°C (najczęściej badany zakres). Wyniki lepkości uzyskane
dla asfaltu wyprodukowanego w rafinerii i nie poddanego starzeniu będą zawsze różniły się od wyników asfaltów
po starzeniu. W wyniku starzenia asfalt utwardza się, a jego lepkość wzrasta. Symulacja tego zjawiska w zakresie
starzenia technologicznego (krótkoterminowego) w laboratorium odbywa się w aparacie RTFOT, a dla starzenia
eksploatacyjnego (długoterminowego) w aparacie PAV
1
, po uprzednim kondycjonowaniu w aparacie RTFOT.
Krzywa zależności lepkość-temperatura po starzeniu technologicznym (RTFOT) z reguły nie pokrywa się z krzywą
charakterystyczną dla asfaltu niestarzonego, jest przesunięta w kierunku większych lepkości. Oznacza to,
że właściwa temperatura technologiczna powinna być określana na podstawie badania lepkości asfaltu zarówno
przed, jak i po starzeniu metodą RTFOT.
Dla większości ważnych procesów technologicznych znana jest optymalna lepkość lub zakres lepkości i na tej
podstawie możemy określić optymalne wartości temperatury technologicznej.
Do oznaczenia temperatury pompowania i otaczania kruszywa asfaltem należy stosować wyniki badań
asfaltu
przed starzeniem
, ponieważ te procesy technologiczne następują przed kontaktem cienkiej warstwy
lepiszcza z powierzchnią gorącego kruszywa (przed rozpoczęciem zasadniczego starzenia technologicznego).
1) Skuteczność symulacji rzeczywistego starzenia długoterminowego asfaltów w aparacie PAV (Pressure Asphalt Vessel) jest od jakiegoś
czasu kwestionowana, szczególnie w kontekście starzenia asfaltów modyfikowanych.
1...,86,87,88,89,90,91,92,93,94,95 97,98,99,100,101,102,103,104,105,106,...168
Powered by FlippingBook