PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 93

93
ROZDZIAŁ 4. WŁAŚCIWOści FUNKCJONALNE asfaltów
Tabela 4.10. Klasyfikacja badanych asfaltów wg
Performance Grade
system
AASHTO M 332
[
badania własne ORLEN Asfalt
]
Rodzaj asfaltu
PG grade
AASHTO M 320
Dostępne lepiszcza spełniające wymagania
AASHTO M 332 w zakresie UCT odpowiadającej
polskim warunkom klimatycznym
20/30
76-16
58E-16, 64E-16
35/50
70-22
58V-22, 64H-22
50/70
64-22
58H-22, 64S-22
70/100
58-22
58S-22
ORBITON 25/55-60
76-22
58E-22, 64E-22, 70V-22
ORBITON 45/80-55
70-28
58E-28, 64V-28, 70H-28
ORBITON 45/80-65
82-22
58E-22, 64E-22, 70V-22
ORBITON 65/105-60
76-28
58E-28, 64E-28, 70V-28
ORBITON 25/55-80 HiMA
100-28
58E-28, 64E-28, 70E-28
ORBITON 45/80-80 HiMA
94-28
58E-28, 64E-28, 70E-28
ORBITON 65/105-80 HiMA
88-28
58E-28, 64E-28, 70E-28
Przedstawiona w tabeli 4.10. paleta dostępnych lepiszczy asfaltowych z oferty Grupy ORLEN została określona
na podstawie wymagań AASHTO M 332, w oparciu o zestaw wymagań uzupełniony o test MSCR. Kolumna
PG grade
reprezentuje nominalny zakres temperaturowy zastosowania danego lepiszcza, ustalony na podstawie zasad dolnej
(LCT) i górnej (UCT) temperatury krytycznej. W kolejnej kolumnie wymieniono dostępne lepiszcza w odniesieniu
do warunków klimatycznych Polski, przy czym przyjęto, że zakres maksymalnej temperatury nawierzchni wynosi
od 58°C do 70°C. Dla tego zakresu dopasowano lepiszcza podając ich
PG grade
uzupełnione o klasyfikację ruchu
(S, H, V, E – patrz tab. 4.3.), według kryteriów MSCR. Oznacza to, że np. asfalt drogowy 50/70 w temperaturze
nawierzchni 58°C jest odpowiedni do ruchu H (ciężkiego), a jeśli temperatura nawierzchni wyniesie 64°C to już
tylko do ruchu S (standardowego). Spośród wszystkich lepiszczy tylko asfalty wysokomodyfikowane ORBITON
HiMA spełniają wymagania do ruchu E (ekstremalnego) w całym zakresie temperatury 58-70°C, z kolei dla zakresu
58-64°C do ruchu E może być zastosowana większość asfaltów modyfikowanych.
1...,83,84,85,86,87,88,89,90,91,92 94,95,96,97,98,99,100,101,102,103,...168
Powered by FlippingBook