29
ROZDZIAŁ 2. PRZEZNACZENIE ASFALTÓW
To, co jest wyraźnie widoczne na rys. 2.1. to różnorodność lepiszczy asfaltowych o zbliżonej wartości penetracji
w 25°C i znacznym zróżnicowaniu temperatury mięknienia PiK. Przykładowo, lepiszczy asfaltowych o penetracji
50-55 [0,1 mm] mamy do wyboru aż 6 rodzajów.
W niniejszym rozdziale opisano przeznaczenie każdego z asfaltów drogowych, modyfikowanych oraz wysoko
modyfikowanych polimerami znajdujących się w ofercie ORLEN Asfalt, co powinno być ułatwieniem podczas
dokonywania wyboru odpowiedniego lepiszcza do konkretnego zastosowania.
Czytelnik zapewne zauważy, że w tekście rozdziału oraz na rysunkach znajdują się wskazówki zastosowania lepiszczy
nie zawsze zgodne z tablicami WT-2 2014 GDDKiA. Ma to związek między innymi z tym, że od wydania WT-2
minęły już 4 lata i w międzyczasie zasób informacji o lepiszczach asfaltowych znacząco się zwiększył – szczególnie
jeżeli chodzi o asfalty wysokomodyfikowane polimerami. Oprócz tego, poza WT-2 2014 istnieją także inne zbiory
wytycznych lub doświadczeń związane ze stosowaniem lepiszczy asfaltowych, z których można korzystać poza
dokumentami GDDKiA.
2.1. Asfalty drogowe
Asfalt drogowy 20/30
jest najtwardszym asfaltem drogowym spośród obecnie produkowanych w Grupie ORLEN.
Ze względu na wysoką temperaturę mięknienia i dużą wrażliwość na spękania niskotemperaturowe, zalecany
jest do stosowania wyłącznie w warstwach wiążących i podbudowach z betonu asfaltowego o wysokim module
sztywności (AC WMS) w regionach Polski o sprzyjającym klimacie. Nie należy pozostawiać na zimę warstw
z asfaltem 20/30 bez przykrycia kolejną warstwą. Dodatkowo, dla dróg krajowych podano w WT-2 cz.1 z 2014 r.
specjalne wymagania oraz strefy klimatyczne, w których stosuje się w AC WMS określone rodzaje lepiszczy
(drogowe 20/30 lub modyfikowane polimerami).
Asfalt drogowy 35/50
może być stosowany do betonów asfaltowych AC w warstwach podbudowy i wiążącej
do kategorii ruchu KR3-KR7, lub w warstwie ścieralnej jako asfalt lany na drogach obciążonych ruchem kategorii
KR1-KR4. Nie należy stosować asfaltu 35/50 w warstwach ścieralnych do betonu asfaltowego AC i mieszanki SMA.
Asfalt drogowy 50/70
może być stosowany przede wszystkim do betonów asfaltowych i SMA w warstwach
ścieralnych kategorii ruchu KR1-KR4 pod warunkiem spełnienia postawionych wymagań odporności mieszanki na
koleinowanie. Stosowanie asfaltu 50/70 w warstwach podbudowy i wiążącej do kategorii ruchu KR3-KR4 także
wymaga sprawdzenia odporności mieszanki na koleinowanie. Nie zaleca się stosowania asfaltu 50/70 w jakiejkolwiek
warstwie nawierzchni obciążonej ruchem powolnym (pasy powolnego ruchu, dojazdy do skrzyżowań itd.).
Asfalt drogowy 70/100
w ograniczonym zakresie może być stosowany do betonów asfaltowych i SMA
w warstwach ścieralnych kategorii ruchu KR1-KR2, przy założeniu, że potwierdzona zostanie odporność mieszanki
na koleinowanie. Można go także stosować do produkcji emulsji asfaltowych.
Asfalty drogowe 70/100, 100/150 i 160/220
to grupa lepiszczy przeznaczona głównie do produkcji emulsji
asfaltowych o różnym przeznaczeniu.
Na podstawie obowiązujących przepisów w GDDKiA, zawartych w Wymaganiach Technicznych „
Nawierzchnie
asfaltowe na drogach krajowych. WT-2 2014 – część I Mieszanki mineralno-asfaltowe
”, zestawiono w tabeli 2.1.
zalecenia stosowania asfaltów drogowych do budowy nawierzchni drogowych.