PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 28

28
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
ROZDZIAŁ 2
Przeznaczenie asfaltów
W polskim budownictwie drogowym od lat stosowane są te same, tradycyjne zasady, dotyczące wykorzystywania
poszczególnych rodzajów lepiszczy asfaltowych do konkretnych warstw nawierzchni drogowej. Zwyczajowo
gradacja twardości stosowanych lepiszczy zmienia się od miękkich znajdujących się w warstwie ścieralnej, przez
coraz twardsze wykorzystywane w warstwach dolnych. Ma to związek z jednej strony z oddziaływaniem klimatu
(niskie temperatury wymagają miękkich lepiszczy w warstwie ścieralnej), a z drugiej strony z koniecznością
zapewnienia odpowiedniej nośności całego pakietu warstw asfaltowych (co dają z kolei twarde lepiszcza znajdujące
się w warstwie podbudowy i wiążącej).
W ostatnich latach pojawiła się na rynku nowa grupa lepiszczy asfaltowych – asfalty wysokomodyfikowane
polimerami ORBITON HiMA, które charakteryzują się całkowicie odmiennymi cechami w porównaniu do dotychczas
stosowanych lepiszczy [1]. W konsekwencji, ciągłej zmianie ulegają także możliwości stosowania lepiszczy
asfaltowych w konkretnych warstwach nawierzchni, np. w koncepcji nawierzchni długowiecznych (
perpetual
pavements
), o czym napisano w p. 2.3.
Na rysunku 2.1. przedstawiono w sposób graficzny porównanie podstawowych właściwości asfaltów drogowych
oraz asfaltów modyfikowanymi polimerami – klasycznych i wysokomodyfikowanych HiMA, dla dwóch podstawowych
parametrów charakteryzujących lepiszcza asfaltowe wg systematyki europejskiej – penetracji w 25°C oraz temperatury
mięknienia T
PiK
.
Rys. 2.1. Graficzne porównanie różnych lepiszczy asfaltowych w zakresie penetracji w 25°C i temperatury mięknienia T
PiK
[opracowanie własne]
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36,37,38,...168
Powered by FlippingBook