34
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
Rys. 2.4. Proponowane zastosowanie asfaltów wysokomodyfikowanych ORBITON HiMA w nowoczesnej konstrukcji
nawierzchni podatnej typu perpetual (długowiecznej) [opracowanie własne]
Zamieszczone na rys. 2.4. oznaczenia mieszanek „AF” do warstwy przeciwzmęczeniowej oznaczają mieszanki
mineralno-asfaltowe o specjalnych właściwościach, innych niż typowe dla warstwy podbudowy asfaltowej. Mogą
to być klasyczne mieszanki o zmienionych właściwościach (np. o zmniejszonej zawartości wolnych przestrzeni)
lub specjalne mieszanki wg oddzielnych specyfikacji Inwestora/Projektanta.
Dodatkowo, na podstawie obowiązujących przepisów GDDKiA zawartych w Wymaganiach Technicznych WT-2
2014, zestawiono w tabelach 2.4. oraz 2.5. zalecenia stosowania asfaltów wysokomodyfikowanych do budowy
nawierzchni drogowych i mostowych w Polsce.
Tabela 2.4. Zastosowanie asfaltów wysokomodyfikowanych w zależności od warstwy
w nawierzchni drogowej
i kategorii
obciążenia ruchem drogowym wg Wymagań Technicznych WT-2 2014 – część I [2]
Warstwa
Materiał
Kategoria ruchu
KR1÷KR2
KR3÷KR4
KR5÷KR7
Podbudowa
Lepiszcza asfaltowe
—
—
ORBITON 25/55-80 HiMA
b), c)
Wiążąca
Lepiszcza asfaltowe
—
—
ORBITON 25/55-80 HiMA
b), c)
Ścieralna
Lepiszcza asfaltowe
— ORBITON 45/80-80 HiMA ORBITON 45/80-80 HiMA
ORBITON 65/105-80 HiMA
e)
b) do betonu asfaltowego o wysokim module sztywności AC WMS
c) do betonu asfaltowego do warstwy podbudowy lub wiążącej
e) do cienkiej warstwy na gorąco z SMA lub BBTM o grubości nie większej niż 3,5 cm i do PA
Tabela 2.5. Zalecenia zastosowania asfaltów wysokomodyfikowanych w zależności od warstwy
w nawierzchni mostowej
i kategorii obciążenia ruchem drogowym wg Wymagań Technicznych WT-2 2014 – część I [2]
Warstwa
Materiał
Zalecenie
Wiążąca
Lepiszcza asfaltowe
—
Ścieralna
Lepiszcza asfaltowe
ORBITON 45/80-80 HiMA