31
ROZDZIAŁ 2. PRZEZNACZENIE ASFALTÓW
Asfalt modyfikowany ORBITON 45/80-65
przeznaczony jest do zastosowań w warstwach ścieralnych
oraz do zastosowań specjalnych. Charakteryzuje się bardzo dużą sprężystością, wysoką temperaturą mięknienia
oraz korzystnymi właściwościami niskotemperaturowymi. Duża zawartość polimeru oraz wysoka lepkość czynią go
lepiszczem dość trudnym we wbudowywaniu podczas niekorzystnych warunków pogodowych (szybkie sztywnienie
warstwy, problemy z zagęszczaniem). Wysoka temperatura mięknienia i stopień modyfikacji sprawia, że może
być stosowany w miejscach, gdzie wymagana jest duża wytrzymałość na rozciąganie i odporność na zmęczenie
w połączeniu z bardzo dobrymi właściwościami niskotemperaturowymi. Asfalt modyfikowany ORBITON 45/80-65
stosowany jest głównie w warstwach ścieralnych, także do mieszanek asfaltu porowatego PA.
Asfalt modyfikowany ORBITON 65/105-60
jest lepiszczem zaprojektowanym do stosowania w warstwach
ścieralnych na gorąco, w mieszankach o dobrym szkielecie mineralnym. Produkowany jest z miękkiego asfaltu
bazowego z dużą zawartością polimeru, co w konsekwencji pozwala uzyskać produkt o bardzo dobrych
właściwościach niskotemperaturowych i świetnej elastyczności. ORBITON 65/105-60 charakteryzuje się wyższą
wartością penetracji w 25°C niż asfalt modyfikowany 45/80-65, a jednocześnie wyróżnia się dużą kohezją
i sprężystością. Całość sprawia, że produkt bardzo dobrze spełnia rolę lepiszcza w mieszankach o nieciągłym
uziarnieniu wbudowywanych w cienkich warstwach. Do takich zastosowań możemy zaliczyć asfalt porowaty PA,
mieszanki do cienkich warstw ścieralnych BBTM i AUTL oraz mieszanki SMA. Są to więc przede wszystkim specjalne
warstwy ścieralne oraz warstwy ścieralne w rejonach występowania niskiej temperatury. Innym przeznaczeniem tego
lepiszcza są mieszanki na obiektach mostowych, jeśli wymagana jest bardzo duża elastyczność i kohezja lepiszcza.
Na rysunku 2.2. przedstawiono przykładowe możliwości zastosowania asfaltów modyfikowanych polimerami
ORBITON w odniesieniu do poszczególnych warstw nawierzchni.
Rys. 2.2. Proponowane zastosowanie asfaltów modyfikowanych ORBITON w klasycznej konstrukcji nawierzchni podatnej
[opracowanie własne]