PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 30

30
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
Tabela 2.1. Zastosowanie asfaltów drogowych w zależności od warstwy w nawierzchni drogowej i kategorii obciążenia
ruchem drogowym wg Wymagań Technicznych WT-2 2014 – część I [2]
Warstwa
Materiał
Kategoria ruchu
KR1÷KR2
KR3÷KR4
KR5÷KR7
Podbudowa
Lepiszcza asfaltowe
50/70
20/30
b)
, 35/50
a)
, 50/70
a)
20/30
b)
, 35/50
a)
, 50/70
a)
Wiążąca
Lepiszcza asfaltowe
50/70
20/30
b)
, 35/50
a)
, 50/70
a)
20/30
b)
, 35/50
a)
Ścieralna
Lepiszcza asfaltowe
35/50
g)
, 50/70, 70/100
35/50
g)
, 50/70
a) do betonu asfaltowego
b) do betonu asfaltowego o wysokim module sztywności AC WMS
g) do asfaltu lanego
Ze względu na ryzyko powstawania kolein, stosowanie asfaltów drogowych powinno być zawsze poprzedzone
badaniem odporności mieszanki na koleinowanie wg PN-EN 12697-22 (metoda B, mały aparat, w powietrzu,
temperatura +60°C, 10000 cykli) [3]. Dotyczy to w szczególności odcinków dróg zlokalizowanych w strefach
skrzyżowań, ruchu powolnego, stanowisk postojowych itp.
2.2. Asfalty modyfikowane polimerami ORBITON
Asfalty modyfikowane polimerami
ORBITON
to grupa lepiszczy przeznaczonych do stosowania w nawierzchniach
przenoszących ruch ciężki lub w nawierzchniach specjalnych (mosty, cienkie warstwy ścieralne itd.). Prawidłowo
zaprojektowane mieszanki mineralno-asfaltowe z użyciem tych asfaltów wykazują znacznie lepsze właściwości
w porównaniu z asfaltami drogowymi o podobnej twardości.
Asfalt modyfikowany ORBITON 10/40-65
jest najtwardszym asfaltem modyfikowanym z obecnie produkowanych
w Grupie ORLEN. Ze względu na wysoką temperaturę mięknienia przeznaczony jest do warstwy podbudowy
oraz warstwy wiążącej zaprojektowanej z mieszanki o wysokim module sztywności AC WMS. Może być także
stosowany do mieszanek standardowego betonu asfaltowego AC. Wyniki badań odporności na koleinowanie
mieszanek mineralno-asfaltowych z tym asfaltem wskazują, że jest on odpowiedni do nawierzchni obciążonych
powolnym i ciężkim ruchem, takich jak place postojowe, pasy powolnego ruchu oraz strefy skrzyżowań. Nie zaleca
się stosowania tego asfaltu w warstwach ścieralnych.
Asfalt modyfikowany ORBITON 25/55-60
należy do najpopularniejszych rodzajów asfaltów modyfikowanych
wykorzystywanych w Polsce. Stosowany jest do warstw podbudowy i wiążących z betonu asfaltowego AC
oraz betonu asfaltowego o wysokim module sztywności AC WMS (przy wymaganiu modułu sztywności powyżej
14000 MPa). Może być także stosowany w warstwach ścieralnych, wiążących i podbudowy z SMA na odcinkach
obciążonych ciężkim, powolnym ruchem oraz do mieszanek asfaltu lanego MA.
Asfalt modyfikowany ORBITON 45/80-55
jest jednym z najczęściej stosowanych w Polsce asfaltów modyfikowanych.
Przeznaczony jest do stosowania we wszystkich rodzajach mieszanek mineralno-asfaltowych wykorzystywanych
w warstwach ścieralnych: AC, SMA, BBTM, AUTL [4].
1...,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29 31,32,33,34,35,36,37,38,39,40,...168
Powered by FlippingBook