32
część I – ASFALTY I ICH WŁAŚCiwości
Dodatkowo, na podstawie obowiązujących przepisów GDDKiA zawartych w Wymaganiach Technicznych WT-2 2014,
w tabelach 2.2. oraz 2.3. zestawiono zalecenia stosowania asfaltów modyfikowanych do budowy odpowiednio
nawierzchni drogowych oraz nawierzchni mostowych w Polsce.
Tabela 2.2. Zastosowanie asfaltów modyfikowanych w zależności od warstwy
w nawierzchni drogowej
i kategorii
obciążenia ruchem drogowym wg Wymagań Technicznych WT-2 2014 – część I [2]
Warstwa
Materiał
Kategoria ruchu
KR1÷KR2
KR3÷KR4
KR5÷KR7
Podbudowa
Lepiszcza asfaltowe
—
ORBITON 10/40-65
b)
ORBITON 25/55-60
b), c)
ORBITON 10/40-65
b)
ORBITON 25/55-60
b), c)
Wiążąca
Lepiszcza asfaltowe
—
ORBITON 10/40-65
b)
ORBITON 25/55-60
b), c)
ORBITON 10/40-65
b)
ORBITON 25/55-60
b), c)
Ścieralna
Lepiszcza asfaltowe
ORBITON 45/80-55
ORBITON 45/80-65
ORBITON 65/105-60
e)
ORBITON 25/55-60
ORBITON 45/80-55
ORBITON 45/80-65
ORBITON 65/105-60
e)
ORBITON 25/55-60
ORBITON 45/80-55
ORBITON 45/80-65
ORBITON 65/105-60
e)
b) do betonu asfaltowego o wysokim module sztywności AC WMS
c) do betonu asfaltowego do warstwy podbudowy lub wiążącej
e) do cienkiej warstwy na gorąco z SMA lub BBTM o grubości nie większej niż 3,5 cm i do PA
Tabela 2.3. Zalecenia zastosowania asfaltów modyfikowanych w zależności od warstwy
w nawierzchni mostowej
i kategorii obciążenia ruchem drogowym wg Wymagań Technicznych WT-2 2014 – część I [1]
Warstwa
Materiał
Zalecenie
Wiążąca
Lepiszcza asfaltowe
ORBITON 25/55-60
Ścieralna
Lepiszcza asfaltowe
ORBITON 25/55-60
d)
ORBITON 45/80-55
e)
ORBITON 45/80-65
e)
ORBITON 65/105-60
e)
d) do asfaltu lanego
e) zalecane do SMA lub BBTM w cienkiej warstwie o grubości nie większej niż 3,5 cm
2.3. Asfalty wysokomodyfikowane polimerami ORBITON HiMA
Główną ideą asfaltów wysokomodyfikowanych polimerami typu HiMA, jest przeciwdziałanie spękaniom nawierzchni,
deformacjom trwałym (koleinom) oraz zwiększenie wytrzymałości zmęczeniowej warstw asfaltowych. Dzięki
zastosowaniu w procesie produkcji asfaltu znacznie większych ilości specjalnego elastomeru SBS, osiąga się
ponadstandardowe właściwości lepiszcza zarówno w wysokich jak i w niskich temperaturach. W sensie strukturalnym
warstwy z HiMA zachowują bardzo dużą tolerancję na zwiększenie odkształceń rozciągających (tzw. zmęczeniowych).
Asfalty wysokomodyfikowane są szczególnie przydatne do zastosowań w nawierzchniach długowiecznych
typu
perpetual pavements
, w których ostatnia dolna warstwa asfaltowa charakteryzuje się bardzo
dużą elastycznością i wytrzymałością zmęczeniową. Wykorzystanie ORBITON HiMA w tej specjalnej
warstwie przeciwzmęczeniowej pozwala osiągnąć niezwykle długi cykl życia nawierzchni.