PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 135

135
ROZDZIAŁ 9. Omówienie norm PN-EN 12591 oraz PN-EN 14023
Tablica 9.5. Podział na rodzaje i wymagania wobec asfaltów wysokomodyfikowanych polimerami w Polsce wg załącznika
krajowego NA, tablica NA.2 do normy PN-EN 14023:2011/Ap1:2014-04
Właściwość
Metoda
badania Jednostka
ORBITON
25/55-80 HiMA
ORBITON
45/80-80 HiMA
ORBITON
65/105-80 HiMA
wymaganie
NA.2 2014 klasa wymaganie
NA.2 2014 klasa wymaganie
NA.2 2014 klasa
Penetracja w 25°C
PN-EN 1426 0,1 mm
od 25 do 55 3 od 45 do 80 4 od 65 do 105 3
Temperatura mięknienia
PN-EN 1427
°C
80
2
80
2
80
2
Kohezja
Siła rozciągania metoda
z duktylometrem
(rozciąganie 50 mm/min)
PN-EN 13589
PN-EN 13703 J/cm
2
TBR
(w 15°C)
— TBR
(w 10°C)
— TBR
(w 10°C)
Odporność
na starzenie
Zmiana masy
PN-EN 12607-1
%
0,5
3
0,5
3
0,5
3
Pozostała
penetracja
%
60
7
60
7
60
7
Wzrost temperatury
mięknienia
°C
8
2
8
2
8
2
Temperatura zapłonu
PN-EN ISO 2592
°C
235
3
235
3
235
3
Temperatura łamliwości
PN-EN 12593
°C
-15
7
-18
8
-18
8
Nawrót
sprężysty
w 25°C
PN-EN 13398
%
80
2
80
2
80
2
w 10°C
PN-EN 13398
%
TBR
1
TBR
1
TBR
1
Spadek temperatury mięknienia
po badaniu wg EN 12607-1
PN-EN 1427
°C
TBR
1
TBR
1
TBR
1
Nawrót sprężysty w 25°C
po badaniu wg EN 12607-1
PN-EN 13398
%
50
4
60
3
70
2
Nawrót sprężysty w 10°C
po badaniu wg EN 12607-1
PN-EN 13398
%
NR
0
TBR
1
TBR
1
Stabilność magazynowania (3 dni)
Różnica temperatury mięknienia
PN-EN 13399
PN-EN 1427
°C
5
2
5
2
5
2
* zmiana masy może być wartością dodatnią lub ujemną
NR – No Requirement (brak wymagań)
TBR – To Be Reported (do zadeklarowania)
9.1.3. Ocena zgodności
Zgodność właściwości lepiszczy drogowych z wymaganiami norm i z podanymi w nich wartościami powinna
być wykazana przez:
wykonanie wstępnego badania typu dla każdego rodzaju asfaltu,
wdrożenie i funkcjonowanie Zakładowej Kontroli Produkcji (ZKP) (ang.
Factory Production Control
– FPC).
Normy PN-EN 12591:2010 oraz PN-EN 14023:2011 wymagają, aby producent wdrożył, udokumentował
i utrzymywał Zakładową Kontrolę Produkcji. System ZKP powinien składać się z procedur, regularnych inspekcji
i badań, a wyniki powinny być wykorzystane do oceny jakości gotowego wyrobu.
Asfalty drogowe przeznaczone do budowy dróg i powierzchniowych utrwaleń oraz asfalty modyfikowane
przeznaczone do budowy dróg, lotnisk i innych powierzchni przenoszących ruch kołowy zostały objęte
systemem
oceny zgodności
2+
”, w którym wymagane jest, aby producent posiadał wdrożony system Zakładowej Kontroli
1...,125,126,127,128,129,130,131,132,133,134 136,137,138,139,140,141,142,143,144,145,...168
Powered by FlippingBook