PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 125

125
ROZDZIAŁ 8. Dane o lepiszczach asfaltowych do projektowania mechanistycznego
Tabela 8.1. Przykładowe wyniki modułów sztywności dla mieszanki AC 16 W z różnymi lepiszczami [badania własne
ORLEN Asfalt]
Lepiszcze zastosowane w mieszance
mineralno-asfaltowej AC 16 W
Moduł zespolony, metoda 4PB-PR
T=10°C, f=10 Hz [MPa]
20/30
13 096
35/50
11 720
50/70
10 020
ORBITON 25/55-60
11 313
ORBITON 45/80-55
9 686
ORBITON 25/55-80 HiMA
10 488
ORBITON 45/80-80 HiMA
8 799
ORBITON 65/105-80 HiMA
7 590
Uwaga:
w tabeli 8.1. podano wyniki dla mieszanki AC 16 W, a nie dla mieszanki AC WMS. Dlatego też uzyskane
wartości zespolonego modułu sztywności są niższe niż uzyskiwane typowo dla AC WMS. Najlepszym przykładem
jest wynik dla AC 16 W z asfaltem drogowym 20/30 wynoszący ok. 13 000 MPa, podczas gdy dla AC 16 WMS
z tym asfaltem wynik oscylowałby w granicach 16 000 MPa lub więcej.
Analizując wyniki podane w tabeli 8.1. warto zwrócić uwagę na niższe wartości modułów sztywności z asfaltami
wysokomodyfikowanymi HiMA w porównaniu z pozostałymi lepiszczami. Jest to całkowicie prawidłowa zależność,
ponieważ lepiszcza wysokomodyfikowane typu HiMA są lepiszczami o odwróconej fazie polimerowej. Większość
ich objętości stanowi sieć elastomerowa i to ona w głównej mierze determinuje właściwości asfaltów typu
HiMA. Cechą charakterystyczną każdej sieci polimerowej z elastomeru SBS jest zwiększanie elastyczności asfaltów
modyfikowanych, co ma swoje konsekwencje w zakresie obniżenia modułów sztywności – zwyczajowo są one
niższe w pośrednich i niskich wartościach temperatury. Ponieważ badania modułu zespolonego dla AC WMS
wykonuje się metodą 4PB-PR w temperaturze 10°C, nie jest możliwe w łatwy sposób uzyskanie wysokich wartości
sztywności mieszanki AC z PMB HiMA.
W dotychczasowych doświadczeniach z asfaltami wysokomodyfikowanymi, wymagania dla AC P WMS
klasy1=16 000 MPa okazały się nieosiągalne, z kolei wymagania klasy 2 = 14 000 MPa są osiągalne, ale niezwykle
rzadko. Wymaganie S
min
= 11 000 MPa dla warstwy wiążącej (wg WT-2 cz.1. 2014) jest do osiągnięcia, ale tylko
dla ORBITON 25/55-80 HiMA i to także w specyficznych układach materiałowych. Pewien pogląd na możliwości
uzyskania modułów sztywności mma dają dane z tabeli 8.1., uzyskane dla mieszanki AC 16 W (nie jest to AC WMS),
z których jednoznacznie wynika, że zastosowanie ORBITON HiMA skutkuje znacznie niższymi modułami sztywności
mieszanek mineralno-asfaltowych.
1...,115,116,117,118,119,120,121,122,123,124 126,127,128,129,130,131,132,133,134,135,...168
Powered by FlippingBook