115
ROZDZIAŁ 6. Badanie MSCR asfaltów a odporność mieszanek mineralno-asfaltowych na koleinowanie
Rys. 6.3. Prezentacja wyników parametru J
nr
przy obciążeniu 3.2 kPa w temperaturze 58°C (lewy słupek),
64°C (środkowy słupek) i 70°C (prawy słupek), dla badanych asfaltów [badania własne ORLEN Asfalt].
Interpretacja wykresu: mniejsza wartość J
nr
3.2 = lepiej
Rys. 6.4. Prezentacja wyników nawrotu R przy obciążeniu 3.2 kPa w temperaturze 58°C (lewy słupek),
64°C (środkowy słupek) i 70°C (prawy słupek), dla badanych asfaltów [badania własne ORLEN Asfalt].
Interpretacja wykresu: większa wartość R3.2 = lepiej
Przedstawione wyniki testu MSCR w coraz wyższej temperaturze wyraźnie wskazują na dość dużą wrażliwość
lepiszczy asfaltowych na ekstremalnie wysoką temperaturę. Na podstawie zmian wartości parametru J
nr
3.2 kPa należy
zauważyć, że przy wzroście temperatury nawierzchni z 58°C na 70°C, dla niektórych powszechnie stosowanych
lepiszczy może nastąpić zmiana jego przydatności do danej kategorii ruchu – w kierunku mniejszych obciążeń
(szczegółowy opis klasyfikacji lepiszczy asfaltowych w systemie
Performance Grade
przedstawiono w rozdziale 4.).
W konsekwencji może przyczynić się to do powstania kolein w momencie znaczącego wzrostu temperatury
nawierzchni, w szczególności warstwy ścieralnej. Najlepszym przykładem może być asfalt drogowy 50/70,
który w temperaturze badania 58°C sklasyfikowany został do ruchu bardzo ciężkiego, w 64°C do ruchu standardowego,