126
część II – ASFALTY W MIESZANKACH mineralno-asfaltowych
Mimo, że mieszanki z ORBITON 25/55-80 HiMA charakteryzują się najwyższą sztywnością spośród całej grupy
asfaltów typu HiMA, to zgodnie z określonym w rozdziale 2. przeznaczeniem, nie ma wśród nich standardowych
mieszanek, w tym AC WMS.
Moduł sztywności mieszanek z ORBITON HiMA nie jest tak wysoki, jak wartości sztywności uzyskiwane z lepiszczami
standardowymi, co przekłada się na inny sposób pracy całej konstrukcji nawierzchni. Zastosowanie w pakiecie
warstw asfaltowych lepiszczy typu HiMA o mniejszej sztywności skutkuje większymi ugięciami nawierzchni pod
obciążeniem i co za tym idzie wystąpieniem większych wartości krytycznych odkształceń rozciągających w spodzie
podbudowy asfaltowej. Niemniej jednak, jak widać na rys. 8.1.,
zakres rezerwy wytrzymałości zmęczeniowej
jest znacząco większy niż potencjalna szkoda powstała w wyniku zwiększonego odkształcenia
.
Rys. 8.1. Porównanie charakterystyk zmęczeniowych 8 mieszanek AC 16 W z różnymi lepiszczami
[badania własne ORLEN Asfalt]
W przypadku projektowania nawierzchni z asfaltem wysokomodyfikowanym ORBITON 45/80-80 HiMA w podziale
na trzy okresy temperaturowe (-2°C, +10°C i +23°C) można wykorzystać dane z tabeli 8.2.
Tabela 8.2. Wyniki modułów sztywności dla mieszanki AC 16 W z ORBITON 45/80-80 HiMA w różnych wartościach
temperatury, metoda 4PB-PR, f=10 Hz [badania własne ORLEN Asfalt]
Temperatura badania
Moduł zespolony, metoda 4PB-PR, f=10 Hz
-2°C
16 745
+10°C
8 799
+23°C
3 564