PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 136

136
część III – INFORMACJE TECHNICZNE
Produkcji potwierdzony Certyfikatem ZKP. Certyfikat powinien być wystawiony przez jednostkę notyfikowaną. Numery
Certyfikatów ZKP dla ośrodków produkcyjnych w Płocku (PKN ORLEN S.A.) i Trzebini zamieszczono w rozdziale 11.
Załączniki ZA do wymienionych norm zawierają ponadto procedurę oceny zgodności asfaltów, podział zadań oceny
zgodności między producenta i jednostkę notyfikowaną, rozdział dotyczący certyfikatu, deklaracji zgodności (asfalty
drogowe) i deklaracji właściwości użytkowych (asfalty modyfikowane) oraz oznakowania CE i etykietowania. Przykład
informacji towarzyszącej oznakowaniu CE asfaltu modyfikowanego ORBITON 45/80-55 produkcji ORLEN Asfalt
można znaleźć na stronie produktowej
w zakładce Norma EN 14023.
9.2. Nowelizacja EN 12591
Projekt normy prEN 12591 przygotowanej przez CEN ukazał się w 2017 roku. Podobnie jak poprzednia wersja
normy, zawiera on zasady określania właściwości i odpowiednich metod badań asfaltów przeznaczonych
do budowy i utrzymania dróg, lotnisk i innych nawierzchni przenoszących ruch kołowy. Przedstawia dodatkowo
informacje odnośnie systemu oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych (AVCP –
System of Assessment
and Verification of Constancy of Performance
). W projekcie uwzględniono zmiany konieczne do zapewnienia
zgodności z Rozporządzeniem w sprawie wyrobów budowlanych CPR. W trakcie prac nad Poradnikiem Asfaltowym
2018, trwały również działania w Podkomitecie ds. Asfaltów KT222 PKN związane z przygotowaniem zapisów
w Załączniku Krajowym NA.
Z chwilą opublikowania w 2018 roku przez Polski Komitet Normalizacyjny normy PN-EN 12591 w języku polskim
wraz z załącznikiem NA, będącym krajowym dokumentem aplikacyjnym, producenci asfaltów drogowych zobowiązani
będą do wprowadzenia na rynek wyrobów zgodnych z nowymi wymaganiami podanymi w Załączniku Krajowym NA.
Główne zmiany, pojawiające się w projekcie normy prEN 12591:2017, w stosunku do wersji z 2009 r. są następujące:
uzupełnienie wymagania wobec temperatury łamliwości przed RTFOT dla asfaltu drogowego 20/30 (
-2°C),
usunięcie treści załącznika B i zastąpienie go nowym załącznikiem B – „Właściwości informacyjne”
(ang. „
Informative properties
”),
wprowadzenie do załącznika ZA zmian zapewniających zgodność z aktualnymi wymaganiami rozporządzenia
UE dotyczącego wyrobów budowlanych 305/2011 (CPR),
wprowadzenie możliwości stosowania alternatywnych metod badań lepkości dynamicznej w 60°C wg EN 12595
[4] oraz lepkości kinematycznej w 135°C zgodnie z EN 12596 [5] – w obu przypadkach projekt normy mówi
o możliwości wykonania badania wg EN 13302 lub EN 13702 [6, 7]. Jednakże w sytuacjach spornych,
metodami referencyjnymi pozostają badania wg EN 12595 oraz EN 12596.
Najbardziej istotne zmiany wprowadza załącznik B, w którym wskazane zostały nowe metody badań asfaltów
drogowych tj. BBR i DSR, które będą wykorzystywane w przyszłości w ocenie ich właściwości użytkowych (więcej
informacji na temat tych badań znajduje się w rozdziale 4). Zostały one określone jako „Właściwości informacyjne”,
które dostawca lepiszcza powinien udostępnić jako pojedynczą wartość RV (
Reported Value
– Odnotowana
Wartość). Według projektu normy, wartości te należałoby udostępniać i aktualizować, przy każdym nowym
badaniu typu, a w przypadku jego braku, przynajmniej raz do roku. Dane w ten sposób zgłoszone mogą być
pomocne w przygotowaniu mieszanek mieszanek-asfaltowych.
1...,126,127,128,129,130,131,132,133,134,135 137,138,139,140,141,142,143,144,145,146,...168
Powered by FlippingBook