130
część III – INFORMACJE TECHNICZNE
ROZDZIAŁ 9
Omówienie norm PN-EN 12591
ORAZ PN-EN 14023
Produkowane przez Grupę ORLEN (instalacje w Płocku i w Trzebini) asfalty drogowe oraz modyfikowane polimerami
spełniają wymagania norm polskich, odpowiednio
PN-EN 12591
oraz
PN-EN 14023
[1, 2]. Wymienione normy
są częścią pakietu norm europejskich dotyczących lepiszczy asfaltowych (rys. 9.1.).
Rys. 9.1. Przyporządkowanie norm europejskich do różnych rodzajów lepiszczy.
Kolorem zostały oznaczone omawiane normy
W rozdziale tym omówiono informacje zawarte w PN-EN 12591:2010 i PN-EN 14023:2011 oraz krótko opisano
zmiany znajdujące się w projekcie Normy Europejskiej do asfaltów drogowych z 2017 roku.
9.1. Omówienie norm PN-EN 12591 oraz PN-EN 14023
Normy PN-EN 12591 i PN-EN 14023 są normami mandatowymi tzn. opracowanymi na podstawie mandatu,
tj. Zlecenia Komisji Europejskiej dla CEN (
European Committee for Standardization
– Europejski Komitet Normalizacyjny).
Początkowo normy te wspierały zasadnicze wymagania dyrektywy UE Wyroby Budowlane 89/106/EEC (
EU Construction
Products Directive CPD 89/106/EEC
), którą uchylono z dniem 30.06.2013 roku. Od dnia 1.07.2013 r., wyroby
budowlane – w tym także lepiszcza asfaltowe, objęte zostały Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady
UE nr 305/2011 (CPR), które ustanawia zharmonizowane warunki wprowadzania ich do obrotu na rynek.
Normy PN-EN 12591:2010 oraz PN-EN 14023:2011 zawierają zasady wyboru właściwości i odpowiadające im
metody badań, a także zakresy wymagań dla asfaltów przeznaczonych do budowy i utrzymania dróg, lotnisk i innych
nawierzchni przeznaczonych do ruchu kołowego oraz zawierają pełne wymagania odnośnie oceny zgodności.
Norma
PN-EN 12591:2010
(EN 12591:2009) dla asfaltów drogowych jest normą częściowo klasyfikacyjną,
tzn. większość wymagań dotycząca asfaltów jest stała, a tylko dla kilku pozostawiono swobodę wyboru krajom
członkowskim CEN. Obecnie stosowana wersja normy EN (z 2009 r.) odnosi się do starych zasad wg dyrektywy
CPD. Od kilku lat trwają jednak działania związane z nowelizacją normy, która zmieni te zasady na wymagania
zgodne z CPR. Projekt prEN 12591 ukazał się w 2017 (patrz. pkt. 9.2.) [3].