PORADNIK ASFALTOWY 2018 - page 150

150
część III – INFORMACJE TECHNICZNE
Tabela 11.4. Limity maksymalnego narażenia na opary asfaltów [2, 11]
Parametr
Wyjaśnienie
Dopuszczalny limit
NDS
(najwyższe dopuszczalne
stężenie)
Wartość średnia stężenia czynnika szkodliwego dla zdrowia, którego oddziały-
wanie na pracownika w ciągu 8-godzinnego dobowego i przeciętnego tygo-
dniowego wymiaru czasu pracy, nie powinno spowodować ujemnych zmian
w jego stanie zdrowia, oraz w stanie zdrowia jego przyszłych pokoleń
5 mg/m
3
NDSCh
(najwyższe dopuszczalne
stężenie chwilowe)
Wartość średnia stężenia czynnika szkodliwego dla zdrowia, które nie powinno
spowodować ujemnych zmian w stanie zdrowia pracownika, jeżeli występuje
w środowisku pracy nie dłużej niż 15 minut i nie częściej niż 2 razy w czasie
zmiany roboczej, w odstępie czasu nie krótszym niż 1 godzina
10 mg/m
3
DNEL
pracownik
(ang.
derived
no-effect level
)
Przewidywany poziom narażenia na substancję chemiczną, poniżej którego
nie jest spodziewany negatywny wpływ na zdrowie człowieka
2.9 mg/m³/8h
DNEL
konsument
(ang.
derived
no-effect level
)
0.6 mg/m³/24h
PNEC
(ang.
predicted no-effect
concentration)
Przewidywany poziom narażenia na substancję chemiczną poniżej którego
nie jest spodziewane wystąpienie negatywnego wpływu na badany obszar
środowiska
Brak – substancja
nie stwarza zagrożenia
dla środowiska
Jeżeli temperatura technologiczna na budowie jest ściśle kontrolowana w celu minimalizowania emisji oparów
z asfaltu, a obszar pracy jest otwarty i dobrze wentylowany (kontrola warunków pracy), wówczas nie ma dowodów,
że opary asfaltów stanowią zagrożenie dla zdrowia pracowników. Potwierdzają to wyniki badań Międzynarodowej
Agencji Badań nad Rakiem (IARC –
The International Agency for Research on Cancer
), w których nie wykazano
związku pomiędzy ryzykiem powstania raka płuc a ekspozycją na opary asfaltu [10].
Pomimo wszystko, przy pracach z gorącymi asfaltami należy unikać wdychania oparów oraz mgły rozgrzanego
produktu. Długotrwałe narażenie na wysokie stężenia oparów/dymów z gorącego asfaltu może powodować
podrażnienia dróg oddechowych, podrażnienia oczu, a nawet trudności w oddychaniu czy nudności.
Większość robót drogowych z wykorzystaniem asfaltów realizowana jest na otwartym terenie, gdzie ekspozycja
na opary jest zwykle mniejsza. Natomiast podczas wykonywania robót drogowych w tunelach, zaleca się dokonanie
analizy narażenia pracowników i zastosowanie odpowiedniego rozwiązania.
Narażenie pracowników na opary/dymy asfaltów powinno być minimalizowane poprzez stosowanie
tzw. dobrych praktyk
[9]:
utrzymywanie temperatury technologicznej możliwie na jak najniższym poziomie,
praca przy dobrej wentylacji,
rotacja wśród załogi w obrębie placu budowy,
stosowanie środków ochrony indywidualnej, zwłaszcza w pomieszczeniach zamkniętych.
W razie zaistniałych, ewentualnych trudności w oddychaniu spowodowanych nadmiernym wdychaniem
oparów asfaltu należy:
wynieść poszkodowanego z obszaru zagrożenia na świeże powietrze,
zasięgnąć pomocy lekarskiej w przypadku utrzymywania się trudności z oddychaniem.
1...,140,141,142,143,144,145,146,147,148,149 151,152,153,154,155,156,157,158,159,160,...168
Powered by FlippingBook