164
PORADNIK ASFALTOWY 2018
ROZDZIAŁ 11 – Bezpieczeństwo pracy z asfaltami i ochrona środowiska
[1] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 305/2011 z dnia 9 marca 2011 r. ustanawiające
zharmonizowane warunki wprowadzania do obrotu wyrobów budowlanych i uchylające dyrektywę Rady
89/106/EWG
[2] Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie
rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia
Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG)
nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy
Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE
[3] Raport Bezpieczeństwa Chemicznego przygotowany przez CONCAWE. Część B.
„Asfalt utleniony” i „Asfalt
destylacyjny”
[4]
[5] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie
klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG
i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006
[6] Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych – ADR
(z fr.
Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route
), wraz
z Oświadczeniem Rządowym z dnia 28 lutego 2017 r. w sprawie wejścia w życie zmian do załączników A i B
do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR),
sporządzonej w Genewie dnia 30 września 1957 r.
[7] Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych – RID (z fr.
Règlement concernant
le transport international ferroviaire des marchandises dangereuses
), wraz z Oświadczeniem Rządowym z dnia
29 maja 2017 r. w sprawie wejścia w życie zmian do Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami
towarów niebezpiecznych (RID), stanowiącego załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie
kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r.
[8] Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu
lądowego towarów niebezpiecznych
[9]
[10] Szadkowska-Stańczyk I.,
Analiza wyników badań epidemiologicznych dotyczących ryzyka nowotworowego
u pracowników branży asfaltowej i przygotowanie opracowania uwzględniającego opublikowane w 2009 roku
przez Międzynarodową Agencję Badań nad Rakiem (IARC) wyniki badań w zakresie tej problematyki
, Instytut
Medycyny Pracy, Łódź 2010
[11] Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 czerwca 2014 roku w sprawie najwyższych
dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy (Dz.U. 2014, poz. 817)
[12]
[13] Pośniak M., Makhniashvili I., Kowalska J.,
Wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne w procesach stosowania
asfaltów,
Bezpieczeństwo Pracy nauka i praktyka, 7-8/2000, 11-13 – Praca wykonana w ramach Strategicznego
Programu Rządowego pn. Bezpieczeństwo i ochrona zdrowia człowieka w środowisku pracy dofinansowanego
przez Komitet Badań Naukowych
[14] Binet S., Pfohl-Leszkowicz A., Brandt H., Lafontaine M., Castegnaro M.,
Bitumen fumes: review of work on
the potential risk to workers and the present knowledge on its origin
, Science of The Total Environment, 2002,
300, 37-49
[15] Heikkila P.R., Vaananen V., Hameila M., Linnainmaa K., M
utagenicity of bitumen and asphalt fumes
, Toxicology
in Vitro, 2003, 17, 403-412